Unieke wandeltocht langs historische kerkepaden

Op 9 juli 2022 organiseert de Vereniging tot Plaatselijk Nut Den Ham en Fransum eenmalig een wandeltocht over de historische kerkenpaden door de weilanden van het Nationaal landschap Middag-Humsterland. Deze wandeltocht ‘Langs Kerk en Pad’ wordt georganiseerd ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Vereniging, die is opgericht in 1871. Omdat er van oorsprong flink wat kerkenpaden rondom Den Ham en Fransum liggen, kunnen drie verschillende routes worden uitgezet van ongeveer 3, 6 en 9 kilometer lengte. De deelnemers hebben op de 9 juli de keuze om één, twee of zelfs alle drie de routes te lopen.

De landeigenaren zijn bereid gevonden hun percelen voor één dag open te stellen voor deze bijzondere belevenis. De toen vaak met stenen verharde paden werden tot zo’n vijftig jaar geleden gebruikt om te voet snel bij de kerk te kunnen komen, naar school te gaan en voor boodschappen in het dorp. Tegenwoordig zijn de paden bijna niet meer in het landschap te vinden. Met behulp van historische kaarten en tijdelijke wandelbruggen over sloten zullen de wandelaars in 2022 de oude routes kunnen (her-)beleven. De tocht wordt georganiseerd in samenwerking met de Wandelstichting Aduard en de KNWB.

Het Nationaal landschap Middag-Humsterland is één van de oudste cultuurlandschappen van Europa, waarbij Fransum midden in Middag ligt en Den Ham op de grens van Middag en Humsterland. De wandeltocht Langs Kerk en Pad biedt de gelegenheid de natuur en cultuur van dit unieke landschap op een bijzondere wijze beter te leren kennen. Routebeschrijvingen zullen de wandelaars wijzen op bijzondere, historische details in het landschap.

Naast de oude routes worden er ook verschillende Ploegschilderijen in stijl van de bekende H.N. Werkman tentoongesteld die gemaakt zijn door dorpsbewoners. Ook kunt u een kijkje nemen in de beide kerkjes: Den Ham is de hele dag open, Fransum tot 13.00 uur. Inschrijven voor de wandeltocht kan via https://www.wandel.nl/evenementen/langskerkenpad/.

Kerk Fransum, 22-03-2020, © T. Meestringa
Kerk Den Ham, 19-12-2020, © T. Meestringa