Van de voorzitter – december 2016

Wegens een foutje is onderstaand stuk niet in De Schakel geplaatst. Daarom alsnog op de website.

De maand december staat in het teken van het Kerstfeest, waar we gedenken hoe God naar ons mensen kwam in de gedaante van Jezus. De vier voorafgaande Adventszondagen staan in de teken van deze komst. Op zondagmiddag 4 december, om vijf uur, houden we een vesper met medewerking van de cantorij. Normaal is dat al bij de eerste advent, maar deze keer is het een week later wegens andere verplichtingen van de cantor. Let ook op de tijd: vijf uur ‘s middags. We hebben de indruk dat dit een geschiktere tijd is dan ‘s avonds. Bovendien past het beter bij het karakter van een vesper; een gebed aan het einde van de middag. Ook Eerste Kerstdag werkt de cantorij aan de kerkdienst mee, die wordt gehouden in de Abdijkerk.

Rond de kerst is er altijd het nodige te zingen. Dit jaar zijn er zelfs drie gelegenheden. Op vrijdag 16 december 20.00 is er in de Abdijkerk een uitvoering van het Collegium Vocale Reformatum, met klassieke koormuziek. Op zaterdag 24 december is de welbekende Kerstzangdienst, ook in de Abdijkerk. Er zijn ook vast wel liefhebbers om mee te zingen met Engelse Christmas Carols in Zuidhorn. Deze bijeenkomst is zondag 18 december om 19.30 uur in de Dorpskerk.

Halverwege de maand krijgt u ook de Elisabethbode in de bus. Daarop staat dat op 23 december, 18.00 uur, een wandeling georganiseerd wordt door de Ontmoetingskerk (GKV). Helaas gaat deze niet door wegens te weinig aanmeldingen van medewerkers.

Op oudejaarsavond is de dienst in de Rehobothkerk met Ds Maat als voorganger om 19.30 uur.

Nieuwjaarsmorgen is er ook een dienst in de Rehobothkerk, om 10.00 uur, die wordt voorbereid door een groep gemeenteleden. Daarna is er koffiedrinken met in ‘t Hoge Hof, met Nieuwjaarsrolletjes natuurlijk.

Op dit moment zijn we druk bezig met het samenstellen van de Gemeentegids voor 2017. Het is de bedoeling dat we die in januari bij u in de bus doen, samen met de formulieren voor Kerkbalans. U zult in deze gids de namen en adressen vinden van de kerkenraadsleden, leden van commissies en alle mogelijke andere functionarissen binnen onze gemeente. Ook kunt u daarin lezen tot welke wijk u hoort en wie de wijkouderling, -diaken en wijkassistent zijn. In de Gereformeerde Kerk was het gebruikelijk dat dan een lijst volgde met namen, adressen en telefoonnummers van alle gemeenteleden. Helaas kan dit niet meer; de wetgeving op de privacy verbiedt dit. Het zou alleen kunnen als iedereen, één voor één, schriftelijk zou instemmen met vermelding. Dat leek ons op deze termijn onmogelijk te realiseren. De kerkenraadsleden en anderen die in de gemeente ‘op pad’ moeten, krijgen natuurlijk wel alle adressen.  Persoonlijk vind ik het wel jammer. Juist nu, met een gefuseerde gemeente, zou het voor iedereen mooi zijn om te kunnen zien wie er allemaal bij ons hoort. Jammer, maar niets aan te doen.
Bij de Kerkbalans krijgt u, behalve de Gemeentegids, ook een antwoordformulier met de mogelijkheid in te tekenen voor een Groothuisbezoek. Dat is natuurlijk een heel mooie gelegenheid om kennis te maken met de leden van de gemeente bij u uit de buurt.

Met een hartelijke groet, en gezegende Kerstdagen,

At Hof